Z uczniami o używkach - Profilaktyka - KPP Krotoszyn

Profilaktyka

Z uczniami o używkach

Policjanci z krotoszyńskiej komendy spotkali się z młodzieżą. Stróże prawa odwiedzili Zespół Szkół Ponadpodstawowych w Zdunach. Mundurowi podczas prowadzonej prelekcji przekazali uczniom podstawowe informacje dotyczące odpowiedzialności karnej nieletnich oraz przejawów demoralizacji i cyberprzestępczości. Promowano też kampanię o charakterze edukacyjno - profilaktycznym „Narkotyki i dopalacze zabijają”, której hasło brzmi „Szkoda Ciebie na takie patoklimaty”.

Krotoszyńscy policjanci odwiedzili szkołę ponadpodstawową w Zdunach. W czasie prelekcji mundurowi rozmawiali z uczniami i przekazali informacje dotyczące odpowiedzialności karnej nieletnich za popełnione przez nich czyny oraz przejawy demoralizacji. Poruszono temat agresji wśród młodzieży oraz wulgarnego i agresywnego zachowania na terenie szkoły w stosunku do innych uczniów, jak i nauczycieli oraz pracowników szkoły. Policjanci przypomnieli uczniom, że nauczyciel jest funkcjonariuszem publicznym tak samo jak stróże prawa. Omówiono skutki posiadania różnych środków psychoaktywnych. Policjanci poruszyli temat cyberprzestępczości. Omówili sytuacje, w których młodzi ludzie padają ofiarami przestępców wykorzystujących internet. Młodzież z dużym zaangażowaniem uczestniczyła w spotkaniu. Chętnie odpowiadali na pytania, ale wiele też zadawali.

 

Komenda Powiatowa Policji w Krotoszynie współpracuje również z Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną. Zaproszona na spotkanie przedstawicielka SANEPID-u pani Renata Drygas omówiła wpływ papierosów i ich elektronicznych odpowiedników na organizm człowieka. Przedstawiła skutki zdrowotne tego typu używek.

 

Kampania „Narkotyki i dopalacze zabijają”, której hasło brzmi „Szkoda Ciebie na takie patoklimaty” organizowana jest przez MSWiA w ramach „Programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem Bezpieczniej im. Władysława Stasiaka”. Ma ona na celu zwiększenie świadomości młodych ludzi na temat zagrożeń związanych z zażywaniem narkotyków i nowych narkotyków, tzw. dopalaczy, w tym konsekwencji zarówno zdrowotnych, prawnych, jak i społecznych uzależnienia. Jednym z istotnych elementów tego przedsięwzięcia jest prezentowany spot filmowy nawiązujący treścią do tytułu kampanii oraz jej hasła przewodniego.

 

Istotą działań jest upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy dotyczącej zagrożeń związanych z uzależnieniem od substancji psychoaktywnych.

Apelujemy do osób, które mogą mieć kontakt z narkotykami, z dopalaczami, aby pamiętały, że jest to trucizna i każde jej zażycie wiąże się z poważnym ryzykiem dla zdrowia, a nawet życia. Dbając o bezpieczeństwo naszych bliskich i przyjaciół, nie pozwólmy im przyjmować substancji, których pochodzenia i składu nie znają.

Na co powinno się zwrócić uwagę, co powinno zaniepokoić rodzica /opiekuna:

  • wygląd oczu (zaczerwienione spojówki lub brzegi powiek, łzawienie, opadnięcie powieki, nadmierne rozszerzenie lub zwężenie źrenic, powolna reakcja źrenic na światło, oczopląs przy wpatrywaniu się w stały punkt);

  • złe samopoczucie, brak chęci do życia, depresja;

  • stany euforyczne, gadatliwość a następnie otępienie i apatia;

  • zmiana nawyków żywieniowych - brak apetytu lub objadanie się;

  • kłopoty w szkole, wagary, pogorszenie ocen;

  • próby wyłudzania lub podbieranie pieniędzy na nieokreślone wydatki;

  • nieuzasadnione ataki złości, agresji;

  • wychodzenie z domu na krótko, poprzedzone dzwonkiem domofonu lub telefonem od nieznanej osoby;

  • wprowadzenie do słownictwa nowych zwrotów, często niezrozumiałych dla dorosłych, tzw. slangu narkotykowego;

  • pojawienie się w domu nowych akcesoriów, typu lufki, sreberka, małe woreczki z zamknięciem strunowym, tzw. dilerki, itp.;

  • zmiana zapachu ciała.

Do najczęściej spotykanych skutków pojawiających się w trakcie i po zażyciu tzw. dopalaczy możemy zaliczyć:

  • bóle głowy, migrena;

  • kołatanie serca (przyspieszone tętno często sięgające 200, duszności, ból w klatce piersiowej;

  • agresja, zaburzenia koordynacji ruchowej, drżenie rąk;

  • nudności, wymioty, biegunka;

  • zmęczenie, osłabienie, brak zdolności koncentracji;

  • reakcje alergiczne;

  • myśli samobójcze, omamy;

  • napady leku, halucynacje;

  • nadmierna wrażliwość na dźwięki i światło.

Gdzie szukać pomocy:

 

  • 800 060 800 Infolinia Głównego Inspektora Sanitarnego

  • 116 111 Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży

  • 800 100 100 Telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci

  • 800 12 12 12 Dziecięcy telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka.