Dzielnicowi na Bezpiecznym przejeździe kolejowym
Pociąg to masa kilkuset czy kilku tysięcy ton, która na zatrzymanie - od momentu naciśnięcia przycisku nagłego hamowania - potrzebuje nawet do 1200 metrów. Nie zawsze kierowcy zdają sobie z tego sprawę dojeżdżając do przejazdu kolejowego. Dlatego organizatorzy kampanii „Bezpieczny przejazd” postawili sobie za cel podnoszenie świadomości na temat zagrożeń wynikających z niezachowania szczególnej ostrożności na przejazdach.
To już kolejna edycja ogólnopolskiej kampanii "Bezpieczny przejazd kolejowy" organizowanej przez Polskie Linie Kolejowe. Akcja profilaktyczna ma zwiększyć bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo - drogowych.
Wspólne działania Komendy Powiatowej Policji w Krotoszynie oraz Polskich Linii Kolejowych zorganizowano w dniu 12 lipca 2024 r. akcję ulotkową na przejeździe kolejowym przy ulicy Koźmińskiej w Krotoszynie oraz w Gorzupi. Koordynator akcji „Bezpieczny Przejazd” z Polskich Linii Kolejowych PKP wraz ze Służbą Ochrony Kolei w Ostrowie Wielkopolskim oraz dzielnicowymi z Komendy Powiatowej Policji w Krotoszynie rozdawali ulotki i gadżety edukacyjne. Kierowcy otrzymali komplet informacji, jak zachowywać się na przejazdach kolejowych. Kierowcom, motorowerzystom oraz rowerzystom rozdawano ulotki oraz gadżety związane z „bezpiecznym przejazdem”. Akcja cieszyła się również dużym zainteresowaniem lokalnej społeczności.
Przyczyną 98% wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych jest właśnie nieostrożność kierowców. Lekceważenie znaku STOP, wjeżdżanie na przejazd, gdy sygnalizator wskazuje światło czerwone, próby przejechania pod zamykającymi się zaporami przejazdów to główne grzechy kierowców samochodów. Tak samo zachowują się piesi i rowerzyści.
Tylko w 2024 r. na przejazdach i przejściach kolejowych z udziałem pieszych i pojazdów doszło do 78 wypadków i kolizji, w wyniku których 6 osób zostało ciężko rannych, a 20 osób zginęło. W tym samym okresie doszło również do 128 wypadków z udziałem pieszych w miejscach niedozwolonych. W wyniku tego 95 osób poniosło śmierć, a 24 osoby zostały ciężko ranne.
W Polsce jest około 14 tys. przejazdów kolejowo-drogowych. Należą one do najbardziej newralgicznych miejsc na styku linii kolejowych z drogami, narażonych na powstanie wypadków powodujących znaczne szkody materialne oraz często ofiary w ludziach. Każdego roku na przejazdach dochodzi do ok. 200 wypadków i kolizji, w wyniku których ginie kilkadziesiąt osób. Każde tego typu zdarzenie, obok podstawowego wymiaru jakim jest tragedia poszkodowanych i ich rodzin, przynosi szereg negatywnych konsekwencji. Co roku na przejazdach dochodzi do ok. 200 wypadków i kolizji, a w 99 proc. odpowiedzialni są za nie kierowcy i uczestnicy drogi.
Wskazówki i fakty dotyczące bezpieczeństwa
1. Pociągi mogą poruszać się w dowolnym kierunku i w dowolnym czasie. Czasami wagony są pchane przez lokomotywy zamiast być ciągniętymi.
2. Lokomotywa waży średnio 80 ton. To powoduje, że siła z jaką uderza lokomotywa w samochód jest proporcjonalna do siły z jaką samochód miażdży aluminiową puszkę. Wszyscy wiemy, co dzieje się z aluminiową puszką uderzoną przez samochód.
3. Pociągi mają zawsze pierwszeństwo przejazdu w stosunku do pojazdów ratunkowych, uprzywilejowanych, samochodów i pieszych.
4. Pociąg jest szerszy od rozstawu szyn około 1 metra z każdej strony. Jest to szczególnie ważne dla pieszych, którzy powinni zachować bezpieczną odległość od przejeżdżających pociągów.
5. Pociągi towarowe nie jeżdżą o stałych porach a rozkłady jazdy pociągów pasażerskich ulegają zmianie. Zawsze należy spodziewać się pociągu na każdym skrzyżowaniu drogi i linii kolejowej.
6. Dzisiejsze pociągi są cichsze niż kiedykolwiek, wiele z nich podczas jazdy nie wytwarza charakterystycznego stukotu. Pociąg jest zawsze bliżej i porusza się szybciej, niż myślisz.
7. Nie wolno chodzić po torach, jest to niezgodne z prawem i bardzo niebezpieczne. W momencie gdy maszynista widzi osobę przechodzącą przez tory w miejscu niedozwolonym lub pojazd na torach jest już za późno. Droga hamowania pociągu może wynieść nawet do 2 km, czyli mniej więcej tyle co długość 20 pełnowymiarowych boisk do piłki nożnej. Pociągi nie mogą się zatrzymać na tyle szybko, aby uniknąć kolizji.
8. Jeżeli widać jakiekolwiek elementy infrastruktury kolejowej (tory, rozjazdy) zawsze trzeba zakładać, że są one eksploatowane nawet jeśli pozornie wyglądają na opuszczone.
9. Pamiętaj, aby przekraczać tory kolejowe tylko na wyznaczonych przejściach lub przejazdach, przestrzegać wszystkich znaków ostrzegawczych i znajdujących się tam sygnałów.
10. Bądź czujny na terenie kolejowym. Nie czytaj, nie miej słuchawek w uszach, które mogą zagłuszać odgłosy zbliżającego się pociągu; elementy infrastruktury kolejowej nie są miejscem do zabawy lub wypoczynku.