Aktualności

Oszuści na BLIK w natarciu

Data publikacji 14.10.2024

Kolejny raz apelujemy o to, aby otrzymując prośbę o pilną pomoc finansową wysłaną za pomocą komunikatora społecznościowego, zweryfikować ją u nadawcy. Najlepiej zrobić to za pomocą innego komunikatora, sms-a czy bezpośredniej rozmowy.

Policjanci kolejny już raz apelują do osób, które korzystają z różnych komunikatorów społecznościowych, między innymi z Messengera o szczególną ostrożność i czujność. Ich brak i działanie pod wpływem emocji bardzo często prowadzą do tego, że korzystający z komunikatorów stają się ofiarami oszustów.

Jak to działa?

Oszuści najpierw włamują się na konto Facebook wybranej osoby, a następnie podszywając się pod jego właściciela wysyłają do jego znajomych prośby o pomoc finansową. Najczęściej tłumaczą się, że chwilowo brakuje im pieniędzy na koncie, a muszą pilnie opłacić jakiś zakup. Odbiorca wiadomości nie zastanawiając się niemal natychmiast wysyła kod Blik, czasami takich kodów przekazuje więcej bo korespondujący z nim oszust twierdzi, że pojawił się błąd i nie może wykorzystać otrzymanego chwilę wcześniej kodu.

Niemal w identyczny sposób ofiarą oszusta padła mieszkanka gminy Jarocin, która za pomocą messengera prośbę o pilną pożyczkę finansową dostała od rzekomej sąsiadki. Kobieta wygenerowała kod BLIK który przekazała potrzebującej sąsiadce. Kod, który został zrealizowany w jednym z bankomatów w zupełnie innej części kraju.

Co zrobić, aby nie paść ofiarą oszusta?

Po pierwsze właściciele kont społecznościowych takich jak np. Facebook powinni stosować dwuskładnikowe uwierzytelnianie logowania. Gdy przestępcy włamią się na takie konto i będą próbowali się na nie zalogować, właściciel konta otrzyma prośbę, w smsie lub za pośrednictwem e-mail, o uwierzytelnienie logowania

Po otrzymaniu prośby o wsparcie finansowe zawsze należy potwierdzać czy osoba, która do nas napisała jest rzeczywiście tą, za którą się podaje. Najlepiej zrobić to dzwoniąc bezpośrednio do takiej osoby, napisać smsa, a gdy nie mamy do niej numeru wysłać swój za pośrednictwem komunikatora i poprosić o rozmowę. Brak odpowiedzi np. połączenia telefonicznego lub inne tłumaczenia oznaczać będzie, że korespondujemy z oszustem.

Każdorazowo należy sprawdzić szczegóły transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji mobilnej. Zatwierdzenie transakcji przy pomocy kodu BLIK spowoduje, że nasze pieniądze trafią do odbiorcy, którym może być oszust.


 

 

zdjęcie: domena publiczna

Powrót na górę strony