Nieuczciwi akwizytorzy
NIEUCZCIWI AKWIZYTORZY
Komenda Powiatowa Policji w Oleśnicy w ostatnim okresie odnotowała coraz większą ilość zdarzeń polegających na ujawnianiu oszustw podczas prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na montażu stolarki budowlanej oraz urządzeń instalacji gazowej. Oferowanie produktów jak i zawieranie umów zlecenia czy umowy ratalnej następuje poza rejonem powiatu oleśnickiego.
Firmy w większości przypadków wykorzystując luki prawne dotyczące zatrudnienia działają na zasadzie akwizycji. Oferują oni (w większości przypadków docierają do osób starszych, samotnych bądź niepełnosprawnych) produkty typu: okna, drzwi, piecyki gazowe. Najczęściej podają się za przedstawicieli spółdzielni lub wspólnoty zarządzanej danymi lokalami mieszkalnymi, informując iż to dany administrator zarządził wymianę okien lub drzwi w całym bloku, a dokonanie wymiany we własnym zakresie spowoduje dopłatę ze strony zarządcy.
Innym elementem wprowadzenia w błąd, najczęściej w przypadkach piecyków jest podawanie się za pracowników gazowni sprawdzających szczelność instalacji, a także informowanie iż przepisy Unii Europejskiej wymogą na klientach wymianę instalacji gazowych. Sprzedaż oferują w formie gotówkowej (całość gotówki, bądź zaliczka) i ratalnej.
Najczęściej w rozmowie zaniżają koszt i wysokość umowy kredytowej, jednocześnie nakłaniając klientów do podpisania umów kredytowych „in blanco" lub też fałszując podpisy potencjalnych kredytobiorców.
Z powyższego procederu osiągają znaczne korzyści, gdyż oprócz wyżej wymienionego mechanizmu najczęściej na produkt narzucana jest bardzo wysoka marża nieadekwatna do faktycznej wartości wyrobu, a bezpośrednie dotarcie akwizytora do klienta powoduje u niego mylne wyobrażenie o jego wartości (przykładowo koszt nabycia piecyka 570 zł; marża, koszt akwizycji i montażu 820 zł; koszt kredytu 600 zł co łącznie w kredycie daje kwotę 1.990 złotych).
Apelujemy do potencjalnych klientów:
-
o weryfikacje proponowanego towaru (cena, sprawność, wysokość i koszt kredytu itp.),
-
o bezwzględne czytanie podpisywanych dokumentów typu umowy zlecenia, umowy kredytowe, bezwzględne niepodpisywanie umów kredytowych „in blanco" itp.,
-
w razie wątpliwości zadzwoń pod numer telefonu „997".
UWAGA!
W świetle obecnego prawa każdy klient podczas sprzedaży bezpośredniej winien być poinformowany o możliwościach odstąpienia od umowy w terminie 10 dni od jej zawarcia, a także o wysokości kredytu, raty miesięcznej oraz kosztach kredytu i zgodnie z przepisami systemów ratalnych winien otrzymać jeden egzemplarz umowy kredytowej.