Oszustwa dokonywane na osobach starszych

Oszustwa dokonywane na osobach starszych

  OSZUSTWA DOKONYWANE NA OSOBACH STARSZYCH

W   ostatnim   okresie  Policja  odnotowuje  zwiększenie  liczby  przestępstw, gdzie pokrzywdzonymi są osoby starsze.

          Oszuści wchodzą do mieszkań pod różnymi pretekstami np. z prośbą o wodę, sprzedaż artykułów przemysłowych, powołując się na osoby urzędowe czy też działając różnymi metodami. Powołując się na osoby urzędowe przedstawiają się jako np. listonosz, policjant, pracownicy ZUS-u, opieki społecznej, pogotowia ratunkowego, gazowni, zakładu energetycznego albo innych instytucji.

Szczególnym  przypadkiem  tego  typu  przestępstw  jest  oszustwo  lub kradzież  „na wnuczka", „na kolegę" lub „na litość". Czynów tych dopuszczają się młodzi ludzie, którzy wcześniej rozpoznają sytuacją rodzinną i materialną ofiary.

Przy przestępstwach „na kolegę" - podają się za kolegę syna lub córki właścicieli mieszkania. Swoją pewnością siebie i informacjami, które posiadają udaje im się wprowadzić w błąd zaskoczona osobę i wyłudzić od niej pieniądze.

W przestępstwach „na wnuczka" - przeważnie sprawcy dzwonią na telefon domowy  przedstawiając się jako wnuk,  wnuczka,  siostrzeniec  lub  siostrzenica  (głos w telefonie jest zniekształcony i starsi ludzie często myślą, iż dzwonią faktycznie osoby z rodziny). Tłumaczą „dziadkowi" lub „babci", np. iż są na giełdzie i mają niepowtarzalną okazję  zakupu  samochodu  po  bardzo  okazjonalnej cenie. W   związku  z  tym  proszą o pożyczkę pieniężną. Oszuści od razu lub dzwoniąc jeszcze raz twierdzą, że nie mogą przyjechać po pieniądze podając jakiś błahy powód i wyślą po nie swojego dobrego znajomego lub kolegę. Po jakimś czasie znajomy „wnuczka" zjawia się w mieszkaniu ofiary po pożyczkę pieniężną.

Przy przestępstwach „na litość" - do mieszkań pukają osoby, którzy proszą o coś do  jedzenia lub  picia  twierdząc,  że  niedawno  zmarł  im  ojciec,  a  matka  przebywa w szpitalu. Starsze osoby nie zastanawiając się ani przez chwilę nad udzieleniem pomocy, przygotowują posiłek, a w tym czasie oszuści okradają mieszkanie.

Sprawcy przedstawiając się jako pracownicy „pogotowia ratunkowego" wchodzą do  domów  pod pretekstem, że są z pogotowia ratunkowego i przyjechali po pieniądze na  zakup krwi potrzebnej  do przeprowadzenia  operacji syna,  który  uległ  wypadkowi w  pracy. Zaskoczone i zdenerwowane ofiary ani przez moment nie zastanawiając się nad potwierdzeniem tych faktów przekazują przestępcy pieniądze.

Oszuści podając się za pracowników opieki społecznej, urzędu skarbowego, ZUS-u mogą twierdzić, iż otrzymamy:

  • świadczenia pieniężne lub materialne,
  • zwrot podatku,
  • większą emeryturę lub rentę.

Jednak, aby pieniądze te uzyskać musimy wpłacić opłatę manipulacyjną lub dać pieniądze na zakup znaczków skarbowych. Sumy te mogą być duże. Czasami jednak działanie to ma na celu wskazanie miejsca, gdzie przechowujemy pieniądze. Później złodziej prosi o podanie np. szklanki wody, a tymczasem nasze oszczędności mogą zmienić właściciela.

Podobne  działania może  być  wykorzystane  przez  domokrążców  oferujących do sprzedaży tanie towary lub też osoby przynoszące nam „dobrą nowinę" o naszej wygranej  w  różnego  rodzaju  konkursach  lub  loteriach.  Ludzie z reguły są „chciwi" na pieniądze i stają się ofiarami własnej naiwności.

Sprawcy oszust mogą także podszywać się pod funkcjonariuszy Policji lub Straży Miejskiej. Informują nas, iż ktoś z rodziny nie ma pieniędzy, aby zapłacić za mandat. Mogą  też twierdzić, że ktoś z rodziny popełnił przestępstwo lub jechał samochodem pod wpływem alkoholu. Sugerują, iż sprawę można załatwić polubownie poza „granicami prawa". Chęć pomocy bliskim skłania nas do wręczenia pieniędzy „przebierańcom".

To tylko niektóre z sytuacji mogących się nam przytrafić. Pomysłowość i fantazja przestępców tego typu zdarzeń nie zna granic. 

We wszystkich wyżej opisanych przypadkach kontaktujmy się zawsze z Policją dzwoniąc na numer alarmowy 997. Swoje uwagi i spostrzeżenia możemy zawsze przekazać dzielnicowemu.

Wobec powyższych przykładów starajmy się zawsze potwierdzać fakty przekazywane nam przez nieznajomego lub nieznajomą, którzy zapukają do naszych drzwi. Zadzwońmy też osobiście pod telefon komórkowy posiadany przez syna lub wnuka, aby przekonać się, czy jego znajomy mówi prawdę. Postarajmy się odroczyć w czasie przekazanie nieznanym osobom pieniędzy. Podczas rozmowy możemy też ustalić, że pieniądze przekażemy wyłącznie członkowi rodziny, których ich akurat potrzebuje. Jednak zdecydowanie najlepiej pod żadnym pozorem nie przekazywać pieniędzy osobom, których nie znamy osobiście.

TYLKO NASZA OSTROŻNOŚĆ, CZUJNOŚĆ I DYSTANS

DO PRZEKAZYWANYCH INFORMACJI SPOWODUJ¡, IŻ NIE STANIEMY SIÊ

KOLEJN¡ OFIAR¡ BEZWZGLÊDNEGO OSZUSTWA !

Zanim otworzysz drzwi:

  • Spójrz przez wizjer w drzwiach lub przez okno - kto to?
  • Jeśli nie znasz odwiedzającego - spytaj o cel jego wizyty, zapnij łańcuch zabezpieczający (jeśli zdecydujesz się na otwarcie drzwi) oraz poproś o pokazanie dowodu tożsamości lub legitymacji służbowej. Uczciwej osoby nie zrazi go twoja ostrożność i nieufność. Dokumenty sprawdzaj uważnie.
  • W razie wątpliwości umów się na inny termin, sprawdzając uprzednio w administracji osiedla lub odpowiedniej instytucji jego wiarygodność,
  • Jeżeli gość staje się natarczywy, zadzwoń na policję lub zaalarmuj otoczenie. Postaraj się zapamiętać jak najwięcej szczegółów np. wygląd nieznajomego, numery i markę samochodu, który ewentualnie przyjechał.

PAMIÊTAJ O TYCH ŚRODKACH OSTROŻNOŚCI,

BOWIEM NIE KAŻDY PUKA DO TWOICH DRZWI MA UCZCIWE ZAMIARY

OSZUŚCI PRZYCHODZ¡ POD RóŻNYMI POSTACIAMI !



 

Powrót na górę strony